Oprichting Rotary 1905

Paul Percy Harris ( 2e van links op de foto) was één van de Amerikaanse initiatiefnemers en oprichters van Rotary International.

Harris studeerde rechten aan de Universiteit van Iowa. Later wonende in Chicago ontmoette hij de steenkolenhandelaar Silvester Schiele, de mijnbouwingenieur Gustaph Loehr en de kleermakerspatroon Hiram Shorey kennen. Gezamenlijk richtten zij op 23 februari 1905 de eerste Rotary Club op als bijeenkomst van ontmoeting en vriendschap in een vertrouwde omgeving.

Het initiatief sprak meerdere zakenlui aan en al in 1908 werd een tweede club opgericht in San Francisco. Tot 1911 werden er zo 16 clubs opgericht. Tot op de dag van vandaag dragen alle Rotary Clubs deze naam met de plaats van vestiging eraan toegevoegd.

Toen Paul Harris in 1947 stierf waren er al 6.000 clubs over de hele wereld opgericht. Thans is dit na ruim 100 jaar uitgegroeid tot clubs in meer dan 200 landen of geografische gebieden met een totaal van 1,4 miljoen leden.

Eerste Rotary club Nederland

De eerste Rotaryclub in Nederland (RC Amsterdam) werd in 1923 opgericht, al binnen vier maanden gevolgd door RC Utrecht.  Naarmate Rotary groeit, evolueert haar doel van professionele onderlinge hulpverlening naar maat- schappelijke dienstverlening. Eén van de eerste projecten was het bouwen van openbare toiletten nabij het stadhuis van Chicago en het uitdelen van voedselpakketten.

In 1917 ontstond de Rotary Foundation. De foundation financiert de meeste Rotaryhulpacties en draait volledig op giften. Het motto is ‘Doing Good in the World’.